انواع آسیب های ورزشی | درمان دیسک کمر اصفهان

انواع تمرینات توانبخشی که به بهبودی شکستگی کمک می‌کنند کدامند؟
فیزیوتراپیست یا متخصص طب فیزیکی پس از ارزیابی عواملی نظیر شدت شکستگی، سن و تناسب اندام کلی بیمار، برنامه ورزشی را متناسب با شرایط فرد ارائه می‌کند که ممکن است ترکیبی از چند نوع تمرین باشد. رایج‌ترین تمرینات عبارت‌اند از:

تمرینات نشسته:

این دسته از تمرینات که شامل حرکت کشش سینه، کشش عضلات باسن با چرخش و تمرین کششی مارچینگ هیپ هستند، موجب‌ تقویت عضلات و بهبود تحرک اندام می‌‌شوند.
تمرینات افزایش دهنده انعطاف‌پذیری بدن: این دسته از حرکات به افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری عضلات کمک می‌کنند که شامل حرکت چرخش گردن، کشش گردن، خم شدن به طرفین و غیره می‌شود.

تمرینات قدرتی:

تمرینات قدرتی به افزایش حجم عضلانی بدن کمک می‌کنند که این امر برای بهبودی سریع‌تر شکستگی و جلوگیری از بروز شکستگی در آینده مفید است. این دسته از تمرینات شامل استفاده از وزنه‌های سبک، نوارهای مقاومتی، مینی اسکات و غیره می‌شود.

تمرینات بهبود دهنده تعادل:

این تمرینات باعث بهبود نحوه راه رفتن و دامنه حرکتی فرد می‌شوند که برای جلوگیری از بروز مجدد شکستگی مؤثر است. این دسته از تمرینات شامل راه رفتن به طرفین، راه رفتن روی پاشنه یا پنجه پا، روی یک پا ایستادن، حرکت گریپ واین و غیره می‌شوند.

تمرینات افزایش دهنده دامنه حرکتی (ROM):

این تمرینات برای بهبود تحرک مفاصل و کاهش سفتی عضلات مؤثر هستند. تمرینات افزایش دهنده دامنه حرکتی شامل تمرینات دامنه حرکتی غیرفعال (PROM)، تمرینات کمکی فعال دامنه حرکتی (AAROM) و تمرینات دامنه حرکتی فعال (AROM) می‌شود.

برخی از اقداماتی که می‌توان برای رفع سفتی و تسکین درد مفاصل بعد از بهبود شکستگی در منزل انجام داد عبارت‌اند از:

  • اعمال کیسه آب گرم یا پد گرمایی: این امر گردش خون را بهبود بخشیده و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر مفاصل می‌شود.
  • تمرینات کششی: انجام منظم تمرینات کششی باعث بهبود انعطاف پذیری مفاصل و عضلات می‌شود.
  • اعمال کیسه یخ: اعمال کیسه یخ به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی ناحیه متورم باعث تسکین درد شده و به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • ماساژ: بعد از بهبودی زخم پوست، ماساژ دادن ناحیه با استفاده از روغن می‌تواند مؤثر باشد.
  • به کارگیری ملایم اندام آسیب دیده در فعالیت‌های روزمره: این امر می‌تواند به بازیابی سریع‌تر عملکرد طبیعی اندام کمک کند. برای مثال، پس از شکستگی مچ دست یا انگشت دست، ورز دادن خمیر می‌تواند به بهبود حرکت مفاصل دست و انگشتان کمک کند. همچنین، در موارد شکستگی مچ پا نیز حرکات ملایمی مانند بالا یا پایین رفتن از پله می‌توانند به بازیابی عملکرد مچ پا کمک کنند.

 

توجه: قبل از انجام هر نوع تمرین یا ورزش ابتدا با پزشک و متخصص کایروپراکتیک خود مشورت داشته باشید.

 

 

آشنایی با خدمات کایروپراکتیک مطب دکتر امیر قنبریان در اصفهان

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴